Slovo místostarosty

červenec 2017

Měsíce červenec a srpen bývají novináři nazývány okurkovou sezónou. Já si dovolím k těmto okurkám nalít maličko octového nálevu. Okružní křižovatka v Dačicích je diskutovaná věc a má své příznivce i odpůrce. Inženýři se plácají po ramenou, jak dokáží "na papíře" nakreslit tvar křižovatky, který vyhovuje všem normám. Bohužel někdy se stane, že papírová forma není v reálném životě k užívání. Mám k tomu několik příkladů z nedalekého okolí – okružní křižovatka na hrázi v Telči – zde při vyjíždění kamionů a autobusů směrem od Jihlavy (bývalého zimního stadionu) směr Dačice musejí vozidla v prostisměru couvat, aby se zde velká vozidla vytočila. Dále okružní křižovatka u vlakového nádraží v Telči – zde vyjíždějící autobusy z autobusového nádraží směr Jihlava nebo Třebíč často poškodí kamenné silniční obruníky na vnější straně. Jako poslední příklad si dovolímcitovat pana Tulise mluvčího jihlavské radnice, který 16. 6. 2017 informoval pro Jihlavacity.cz: "V pátek odpoledne proběhla úspěšná zkouška nových semaforů na kruhovém objezdu v Pávovské ulici. Stabilně umístěné světelné signalizační zařízení nahradí provizorní semafory, které se osvědčily v řízení nárazově přetížené křižovatky." Přijde mi zvláštní řešení "semafory před kruháčem"? V ten moment jsem si vzpomněl na naše Dačice a vytíženou křižovatku na Palackého náměstí. Největší kolony vozidel se na náměstí tvoří převážně v pracovní dny od 13:50 hod. do 15:30 hod. V Jihlavě byl problém, že na okružní křižovatce u fa. Bosch dochází k přetížení v době střídání směn, a to díky větší koncentraci osobních vozidel, autobusů MHD a kamionů. Proto zde instalovali přenosná světelná signalizační zařízení a rok vyhodnocovali záznamy. Nakonec přistoupili ke stabilním světelným signalizačním zařízením před vjezdy na okružní křižovatku. Ta by měla pomoci od dopravních kolon v dopravních špičkách. Dívám se na to také jako bývalý řidič kamionu se třemi roky praxe, proježděnou Evropu od Španělska přes Francii, Německo, Velkou Británii až Skotsko. Ať jsem jezdil v pravostranném nebo levostranném provozu a projel i několik stovek okružních křižovatek, tak okružní křižovatka v Dačicích na spodní straně Palackého nám. se mi jeví jako velice nešťastné řešení. V ostatních případech, kde je dostatek místa a není nárazový provoz, patří okružní křižovatka mezi nejbezpečnější dopravní řešení. Takže věc posuzuji z praktického hlediska a nezabývám se stránkami historickými.

Na závěr tohoto článku ještě jedno poděkování - děkuji panu Fialovi za kladné vyjádření ke kamerovému systému v Dačicích v minulém čísle zpravodaje.

 

Bc. Miloš Novák

12. 10. 2017